Bilans energetyczny organizmu

W spoczynku potrzebujemy tylko energii na podtrzymanie procesów życiowych. Jest to około 70 kcal / godz. Podczas rozwiązywania zadań lub innej pracy umysłowej wydatek energetyczny wzrasta do 100 kcal/ godz. Marsz lub lekka praca wymaga energii rzędu 250 kcal/ godz. Ciężka praca fizyczna taka jak noszenie ciężarów , rąbanie drzewa , wspinaczka potrzebuje 400 – 500 kcal/ godz. Wyjątkowo ciężka praca wymaga energii 800 – 900 kcal/ godz. ( forsowny trening). Energii dostarczamy organizmowi z pożywienia które podzielić możemy na następujące grupy :

  • Białka – 1 g ma wartość energetyczną 4 kcal
  • węglowodany ( cukry) -1 g ma wartość energetyczną 4 kcal
  • tłuszcze – 1 g ma wartość energetyczną 9 kcal

Proporcje składników w zależności od charakteru wyprawy omówione są szerzej w dziale porady/ jedzenie. Do prawidłowego funkcjonowania są jeszcze potrzebne witaminy , sole mineralne i mikroelementy – ale nie posiadają one istotnej wartości energetycznej i dlatego je pominiemy.

Krótkotrwałe nieprawidłowe żywienie nie wywołuje ujemnych skutków. Istotniejsze jest jak się odżywiamy na co dzień.